جستجو کردن
982165648797+ 989192090580+

پاسخگویی 24 ساعته

ساعت کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 الی 19

سیستم UV در تصفیه آب

سیستم ضد عفونی کننده اشعه ماورا بنفش (Ultraviolet) یک روش بسیار موثر برای مبارزه با آلودگی میکروبی در آب است. با این حال، میکروب ها باید به میزان مناسب در معرض نور UV-C قرار گیرند تا بتواند به طور موثر آب را ضد عفونی کند. سیستم های ضد عفونی UV در کاربردهای مختلفی از تصفیه آب آشامیدنی در خانه های شخصی گرفته تا ضد عفونی کردن منبع آب کل شهرها تا تصفیه فاضلاب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

تصفیه UV برای آب به عنوان یک روش ایمن و مقرون به صرفه برای ضد عفونی آب جهت مصارف صنعتی شناخته شده است. ضد عفونی کننده اشعه ماورا بنفش (UV) تقریباً در هر کاربردی که به آب خالص و سالم و میکروبی نیاز باشد مفید است و در جایی که احتمال آلودگی آب قبل از رسیدن به نقطه نهایی استفاده وجود داشته باشد.

سیستم UV در تصفیه آب

سیستم ضد عفونی کننده UV چیست؟

در فناوری ضد عفونی کننده (sterilizer) اشعه ماورا بنفش، از نور ماورا بنفش با طول موج 253.7 نانومتر برای ضد عفونی باکتری ها، ویروس ها، کپک ها، جلبک ها و سایر میکروارگانیسم ها استفاده می شود که تکثیر و رشد می کنند. این فناوری ضد عفونی DNA میکروارگانیسم ها را از بین می برد که آنها را کشته تا قادر به رشد بیشتر نباشند.

از فناوری ضد عفونی UV می توان برای ضد عفونی آب آشامیدنی، ضد عفونی آب فرآوری، ضد عفونی فاضلاب و ضد عفونی آب سطحی استفاده کرد. به غیر از برنامه های ضد عفونی کننده، از این فناوری می توان برای از بین بردن TOC و تخریب ازن نیز استفاده کرد. به علاوه، دستگاه ضدعفونی کننده UV برای بیمارستان ها، کارخانه ها و مطب ها وجود دارد.

سیستم ضد عفونی کننده UV چگونه کار می کند؟

در فناوری ضد عفونی کننده اشعه ماورا بنفش، نور ماورا بنفش با نفوذ به میکروارگانیسم ها و از بین بردن DNA  آن را نابود می کند. DNA نقش مهمی در عملکرد ارگانیسم ها دارد و از این رو با تخریب DNA از تولید مثل، فعالیت و تکثیر ارگانیسم جلوگیری می کند. انرژی ماورا بنفش (طول موج 240-280 نانومتر) نیز به طور طبیعی در نور خورشید در مقادیر بسیار کمی یافت می شود. همان انرژی با شدت بیشتری با کمک لامپهای تخلیه جیوه زیاد تولید می شود که معمولاً به آن لامپهای UV می گویند.

هیچ گونه باکتری، ویروس، کپک یا اسپور در معرض دوز صحیح نور UV نمی تواند زنده بماند. بنابراین ماورا UV بنفش به عنوان بهترین راه حل برای عقیم سازی آب در نظر گرفته می شود و برای عقیم سازی اتاق، دستگاه ضدعفونی کننده قابل جا به جایی UV وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم ضد عفونی کننده UV چگونه کار می کند؟

کاربردهای صنعتی سیستم ضد عفونی UV

سیستم گندزدایی ماورا بنفش به سادگی یک لامپ درون لوله نیست. راکتور ماورا بنفش باید به گونه ای طراحی شود که همه میکروب ها در معرض نور (دوز) ماورا بنفش قرار بگیرند. بر اساس خواص هیدرولیکی آب؛ راکتور برای به حداکثر رساندن زمان اقامت و افزایش تلاطم نیاز به بهینه سازی دارد تا جریان را هدایت کند. سیستم های ضد عفونی کننده UV صنعتی که به خوبی طراحی شده اند نتایج استثنایی مداومی در کاربردهای صنعتی دارند.

چند نمونه:

  • صنایع غذایی و نوشیدنی (Food and Beverage) – سیستم ضد عفونی کننده اشعه ماورا بنفش می تواند در دستیابی به کیفیت بالای آب طبق مشخصات تعیین شده توسط FDA (سازمان غذا و دارو) کمک کند.
  • صنایع زیست دارویی (BioPharmaceutical) – آبی که در محصولات دارویی و بهداشتی و برای تمیز کردن در محل CIP (Cleaning in Place) استفاده می شود، نباید فاقد مواد شیمیایی مانند کلر، ازن و عوامل بیماری زا باشد. اکثر شرکت های دارویی برای گندزدایی آب به سیستم های UV وابسته هستند.
  • مواد آرایشی و بهداشتی (Cosmetics) – آبی که فاقد میکروارگانیسم ها و سموم باشد کیفیت را تضمین می کند و ماندگاری مواد آرایشی و بهداشتی را افزایش می دهد. عقیم سازی با اشعه ماورا بنفش انتخاب ارجح برای صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در سراسر جهان است.
  • آب آشامیدنی متمرکز (Centralized Drinking Water) – سیستم ضد عفونی کننده آب آشامیدنی اشعه ماورا بنفش یک راه حل آسان و مقرون به صرفه برای اطمینان از آب خالص در هر شیر خانه یا محل کار شما است.
  • ضد عفونی و استفاده مجدد از پساب (Waste Water Disinfection and Reuse) – برای مقابله با مشکلات کمبود آب و افزایش هزینه آب شیرین، ضدعفونی UV می تواند با تصفیه فاضلاب در مرحله سوم کمک کند. سیستم های ماورا بنفش که به طور خاص برای فاضلاب طراحی شده اند، می توانند فاضلاب را ضد عفونی کنند تا بتوان از آن برای اهداف ثانویه مانند شستشو و باغبانی استفاده مجدد کرد.
  • استخرهای شنا (Swimming Pools) – به طور سنتی از کلر برای اطمینان از آب تمیز در استخرها استفاده می شود. با این حال، به طور فزاینده ای شناخته شده است که با ضد عفونی شیمیایی، مواد شیمیایی با بسیاری از دیگر مواد آلی واکنش می دهند و صدها ماده شیمیایی جدید ایجاد می کنند که مضر هستند. در حالی که UV به عنوان یک روش ایمن و مقرون به صرفه برای ضد عفونی استخرها شناخته می شود.

مزایای سیستم ضد عفونی کننده اشعه ماورا بنفش:

  • طبیعی – روش تصفیه دوستدار طبیعت است.
  • سازگار با محیط زیست – هیچ فرآورده جانبی سمی در طی فرآیند ضد عفونی UV ایجاد نمی شود.
  • موثر – همه میکروارگانیسم های شناخته شده به نور ماورا UV بنفش حساس هستند.
  • اقتصادی – کمترین هزینه عملیاتی در بین سیستم های ضد عفونی کننده را دارد.
  • ایمن و بدون مواد شیمیایی – بدون افزودن مواد شیمیایی و بنابراین خطر مصرف بیش از حد را ندارد.
  • سریع – تصفیه در اثر تماس بلافاصله انجام می شود.
  • مدیریت آسان – سیستم هایی با طراحی خوب مانند سیستم های UV با بسیاری از ویژگی های پیشرفته مانند CFD (دینامیک سیالات محاسباتی)، بالاست های الکترونیکی با بازده بالا و مانیتورهای بسیار دقیق شدت اشعه ماورا بنفش که بسیار کارآمد هستند و از این رو مدیریت راحت تری دارند.

آیا سیستم ضد عفونی کننده UV به نگهداری دوره ای نیاز دارد؟

مواردی می تواند وجود داشته باشد که آب به میزان کافی از قبل تصفیه نشده و میزان کدورت آن کم باشد. در چنین مواردی، بازرسی و تمیز کردن معمول می تواند هر 6 ماه انجام شود. در صورت کدورت و سختی زیاد، ممکن است لازم باشد دفعات تمیزکاری افزایش یابد. سرانجام، عمر لامپ UV محدود است و پس از اتمام آن باید تعویض شود. در صورت خرابی زودرس لامپ، مدار نظارت سیگنال را برای توصیه تعویض فراهم می شود.

رابین کو به عنوان پیشرو در فناوریUV ، در حال ضد عفونی و تصفیه هر نوع آب از آب آشامیدنی گرفته تا فاضلاب فرآوری شده و پساب می باشد.

فناوری ضد عفونی کننده آب ماورا بنفش سازگار با محیط زیست است. از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی کند و هیچ محصول جانبی را تشکیل نمی دهد. این را با کلر مقایسه کنید که مواد سرطان زا خطرناکی مانند تری هالومتان ها را تولید می کند و باعث آلودگی بیشتر محیط زیست می شوند و سلامت ما را به خطر می اندازند.

با استفاده از فناوری ضدعفونی آب اشعه ماورا بنفش ، شما یک قدم به جلو برای تبدیل شدن به “شهروند سبز” برمی دارید.

منبع: uv disinfection system water treatment

4.6/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید